Egy nagyszerű írás Bálint Jánostól:
"A jóga, vagy más
önismereti úton haladók beszámolnak olyan tapasztalatokról, amelyekre a
hétköznapi ember furán, esetleg kissé irigykedve néz. Akik átélik ezeket a
tapasztalatokat, néha megijednek, néha megörülnek, de csak a legritkább esetben
kezelik helyesen, azaz csendes közönnyel az átélteket. Különösen nagy divatja
van a new age
körökben a spirituális pletykakörnek, ahol igyekeznek az emberek egymást
túlszárnyaló csodálatos saját tapasztalatokról beszámolni.
![]() |
forrás: pixabay |
(A New Age mozgalom alapvető gondolata az, hogy az ősi
tanításokból, hagyományokból kiemeli azokat a részeleteket, amelyeket jónak
tart, majd ezeket összegyúrva tálalja, mint eszközt a mai kor problémáinak
megoldására. Így lehetséges az, hogy egymással sosem találkozó módszerek elemei
egy módszerként egyesülnek. Ez néha működhet, de gyakrabban nem, mivel az ősi
spirituális, vagy gyógyító, esetleg önismereti metódusok önállóan is teljesek
voltak, de ráadásul külön-külön más és más utat követtek. Sokszor pl. az egyes
energetikai eljárások a különböző kultúrákban különböző rezgésen dolgoznak, ami
alapvetően azt jelenti, hogy nem lehet hatékonyan együtt alkalmazni őket. Akik
ezt mégis megteszik, többnyire semmilyen a témában szerzett elmélyültséggel és
tapasztalattal nem rendelkeznek, mindössze izgalmas spekulációkat folytatnak
ezen a területen, bár kétségtelen, hogy elég sok ember képes mégis sokat
fizetni az ilyen "módszerek" képviselőinek azért, hogy akár
meggyógyítsa, akár tanítsa, stb.)
Fontos
hangsúlyoznom, hogy a saját tapasztalatot a tanáron, vezetőn kívül senki
mással nem szabad megosztani. Ez elkedvetlenít néhány embert, mert olyan
szívesen dicsekszünk, vagy panaszkodunk ezekről a dolgokról, vagy csak
egyszerűen annyira meglepő vagy megrendítő a tapasztalat, hogy muszáj lenne
valakivel megosztani. Mégsem szabad.
Hogyan jelennek
meg ezek a nem hétköznapi tapasztalatok, mondjuk pl. a meditációs gyakorlat
során, mint amilyen a fény a homlokban, vagy különleges képek és hangok,
esetleg extra érzések a testben? Mitől lát, hall, tapasztal az ember néha
olyat, amit különben nem?
A jóga helyes
gyakorlatában először a testgyakorlatokkal foglalkozunk és ezeken keresztül
kezdjük el megismerni a testünk működését. Megfigyeljük, hogy az egyes
mozgások, az egyes testhelyzetek hogyan hatnak, milyen változásokat indítanak
el a szervezetünkben. Az ilyen gyakorlatokban egy könnyű szemlélődés jellemző.
Ez a nyitott szemlélődés elindítja az érzékelés finomodását, ami azt
eredményezi, hogy olyan történések is érzékelhetővé válnak, amelyek különben
nem váltak korábban tudatossá. Néha ez az érzékelés fejlődés,
finomodás túllép a fizikai tartományokon, és a fizikainál finomabb,
energetikai-, a jóga nyelvén pránikus területekre is betekintést nyerhetünk.
Ezek a fizikainál finomabb tapasztalatok fura módon a fizikaihoz hasonló
tapasztalatokként képeződnek le, vagyis olyan lesz a tapasztalat, mintha a
szokásos érzékelési tartományokban élnénk át őket. Így megjelenhetnek ízek,
szagok, hangok, de nagyon gyakran fények, képek vagy érzetek kápráztatnak el
minket. Tudnunk kell azonban, hogy valójában nem fényekről, hangokról, vagy
testi érzésekről szerzünk tudomást ilyenkor, hanem egy ennél lényegesen
finomabb világba nyerünk betekintést. Azonban az elménk képtelen felfogni olyan
dolgokat, amelyek kívül esnek a szokásos érzékszervi tapasztalásokon, így az
említett finomabb tapasztalatokat leképezi, mintegy lefordítja a saját
nyelvére, és fényként, hangként, ízként, szagként, vagy érzetként definiálja.
Ez azonban már mindössze az elme munkája. éppen ezért állunk csendes
közönnyel az ilyen tapasztalatokkal szemben. Ha nem ezt tennénk, akkor lassan
elhinnénk, hogy amit fényként, hangként, stb-ként tapasztalunk, az valóban
fény, hang, és a többi. Amennyiben megerősítjük az elme e-béli munkáját,
egyszerűen szárnyakat kap, és olyan összetett látomásokat kreál, aminek már
végképp nincs semmi köze a valósághoz. Ilyen megerősítés lehet pl. ha
elhisszük, hogy a tapasztalat valóságos, sőt el is várjuk magunktól, hogy
legközelebb is ezt tapasztaljuk, hiszen olyan jó volt. A másik megerősítés,
hogy elbeszéljük másoknak az ilyen tapasztalatainkat. Híres emberek még
könyveket is írnak az ilyenekből, ami aztán annyira megerősíti bennük az
illúziót, hogy már maguk is hiszik, hogy tényleg AZ történt velük. Ha így
belemerülünk a finomabb valós tapasztalatoknak az elme által definiált és
az érzékszervi tapasztalat síkjára hozott "látomásába", akkor
megakadályozzuk a továbbfejlődést az igazi önismeret felé. Ez a túlfokozott
elemjáték képes egészen különleges dolgokat elénk vetíteni, amelyek valóban
izgalmasak és vonzók. Mi mégis elengedjük őket. A meditációban képzett elme
tudja, hogy mindez illúzió csupán, csodálatos káprázat, amely önmagáért való,
még akkor is, ha mögötte tudjuk, hogy valódi finomabb tapasztalat
áll. Akár szenteket, akár angyalokat, ördögöket vagy fényeket
látunk, akár hangokat hallunk, egyszerűen elengedjük egy csendes mosollyal.
Ettől még a felismerések és a megértések megtörténnek. Sőt. Még tisztább, még
igazibb, a valóságot még tökéletesebben megragadó tapasztalatunk lesz.
A helyes
hozzáállás a közöny. Elengedjük a tapasztalatot, szabadon tartjuk az elmét. Ez
az önismeret fejlődésének alapja. "
Bálint János
Jógaórák a hét minden napján Székesfehérváron! www.gaborjoga.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése